Νέο τοπίο σε live καζίνο και οnline στοιχηματισμό
“Λύση-πακέτο” για το σύνολο των θεμάτων που επί σειρά ετών παρέμεναν ανοικτά στον κλάδο των τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα προωθεί η κυβέρνηση.
Έπειτα από προετοιμασία και διαβουλεύσεις μηνών, φαίνεται ότι αποτελεί ειλημμένη απόφαση να ρυθμιστεί στο σύνολό της η αγορά τυχερών παιχνιδιών. Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εμφανίζεται να έχει αποδεχθεί τις εισηγήσεις φορών της αγοράς και έμπειρων συμβούλων αναφορικά με τα οφέλη – φορολογικά, ρυθμιστικά και κοινωνικά – από μια συνολική ρυθμιστική παρέμβαση που, μεταξύ άλλων θα επιφέρει πλήγμα στον παράνομο τζόγο που παραμένει ανεξέλεγκτος.
Οι παρεμβάσεις αφορούσε σε τρία “μέτωπα”: την αγορά των παιγνιομηχανημάτων, τη λειτουργία των live καζίνο και, το κυριότερο, το πλαίσιο λειτουργίας των ιστοσελίδων παροχής υπηρεσιών στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου.
Προς την κατεύθυνση αυτή, ήταν καίρια η αναφορά του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου, την περασμένη Παρασκευή, στην συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων, στο πλαίσιο της συζήτησης για το Σχέδιο νόμου του ΥΠΟΙΚ με τίτλο “Ρυθμίσεις για την αγορά παιγνίων” (αφορά στο πλαίσιο λειτουργίας των VLTs). Όπως ανέφερε, μέχρι το τέλος του έτους θα κατατεθούν δύο νομοσχέδια, ένα για τη λειτουργία των live καζίνο και ένα για την αγορά του διαδικτυακού στοιχηματισμού
“Οδηγός” για τις προωθούμενες παρεμβάσεις αποτελούν δύο, τουλάχιστον, μελέτες που συνέταξαν οι Deloitte και Grant Thorton για λογαριασμό των αρμόδιων εποπτικών και διαχειριστικών φορέων της αγοράς, ενώ ζητήθηκε και η συνδρομή συμβούλων από το εξωτερικό. Τι προωθείται ανά δραστηριότητα:
live καζίνο. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα υλοποιηθεί μια ολοκληρωμένη παρέμβαση για την αγορά των live καζίνο. Το Capital.gr από τον περασμένο Ιούλιο έγραψε ότι πρόθεση αποτελεί η χορήγηση έως 2 νέων αδειών λειτουργίας, με επίκεντρο τη Μύκονο και την Κρήτη (σ.σ. για την τελευταία υπάρχουν σημαντικές αντιδράσεις από τοπικά στελέχη και του ΣΥΡΙΖΑ), την αλλαγή του φόρου (gaming tax) που εισπράττει το κράτος από τα live games machines (παιγνιομηχανήματα τύπου AWPs, VLTs) και την κατάργηση του εισιτηρίου εισόδου στα live καζίνο ανά την επικράτεια. Για το θέμα της φορολόγησης, η πρόταση που έχει κατατεθεί αφορά στην υιοθέτηση συντελεστή για τα live games των τραπεζιών (τα λεγόμενα χειροκίνητα, μπλακ τζακ, ρουλέτα κ.λπ.) στο 15% και στο 30% για όλα τα παιγνιομηχανήματα.
Σε ότι αφορά το Live Casino Regency Mont Parnes, το τελευταίο διάστημα έχει ενταθεί το lobbying που πραγματοποιείται με στόχο τη μετεγκατάσταση του από την Πάρνηθα, σε άλλη θέση εντός Αττικής αλλά εκτός των ορίων του Δήμου Αθηναίων. Η αναφορά του ΥΠΟΙΚ κ. Τσακαλώτου την περασμένη Παρασκευή στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων ότι “μπορεί να υπάρχει μια τροπολογία που μπορεί να έρθει την Τετάρτη”, ερμηνεύτηκε από την αγορά ότι πιθανόν να αφορά στο θέμα του Mont Parnes.
Υπενθυμίζεται ότι η “Ελληνικό live καζίνο Πάρνηθας” είχε αιτηθεί το 2013 και ξανά προ μηνών εκ νέου τη μεταφορά από την Πάρνηθα σε άλλη τοποθεσία. Τον περασμένο Δεκέμβριο διάταξη για την “κατ΄εξαίρεση μεταφορά της επιχείρησης” απεσύρθη επεισοδιακά, έπειτα από παρέμβαση βουλευτών. Η “Ελληνικό live καζίνο Πάρνηθας” ανήκει κατά 49% στο Ελληνικό Δημόσιο και κατά 51% στην Athens Resort Live Casino A.E. Συμμετοχών (Α.Ε.Α.Σ.). Η Regency Entertainment είναι ο βασικός μέτοχος με ποσοστό 70% της Athens Resort Live Casino A.E. Συμμετοχών (Α.Ε.Α.Σ.). Το υπόλοιπο 30% της Α.Ε.Α.Σ. ανήκει στον όμιλο Ελλάκτωρ. Η Regency Entertainment Ψυχαγωγική και Τουριστική Α.Ε. στον τελευταίο ισολογισμό (2015) εμφάνισε ζημιές προ φόρων 33,9 εκατ.ευρώ (από 12,3 εκατ το 2015), αρνητικό σύνολο ιδίων κεφαλαίων 247 εκατ.ευρώ και σύνολο υποχρεώσεων 424 εκατ.ευρώ, από τις οποίες 415 εκατ. βραχυπρόθεσμες.
Για το Ελληνικό θα πρέπει πρωτίστως να εγκριθεί από το ΣτΕ το Προεδρικό Διάταγμα, προκειμένου να προχωρήσει απρόσκοπτα το έργο. Για τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας live καζίνο θα διεξαχθεί διεθνής πλειοδοτικός διαγωνισμός, με προκήρυξη του ΥΠΟΙΚ. Με όμοια απόφαση, θα ρυθμίζονται οι λεπτομέρειες διεξαγωγής του διαγωνισμού, όπως η σύσταση και η συγκρότηση Επιτροπής Διαγωνισμού, ο τρόπος και τα κριτήρια αξιολόγησης, το χρονοδιάγραμμα, η κατακύρωση κ.λπ.
Οnline στοιχηματισμός – Όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν στο ότι η κυβέρνηση επιθυμεί να τεθεί τέλος στο (επί 6ετία) μεταβατικό καθεστώς που διέπει τη λειτουργία των 24 προσωρινά αδειοδοτημένων ιστοσελίδων (µε βάση το µεταβατικό καθεστώς της παραγράφου 12 του άρθρου 50 του ν.4002/2011 – Α 180) και να προκηρύξει τη δημοπράτηση νέων αδειών.
Η ρύθμιση θα επιτρέψει να αποτυπωθεί τόσο το μέγεθος της, όσο και η φορολογητέα ύλη της συγκεκριμένης αγοράς. Ο τέως πρόεδρος της Επιτροπής Ελέγχου και Εποπτείας Παιγνίων (ΕΕΕΠ) κ. Αντώνης Στεργιώτης είχε παραδεχθεί την πλήρη αδυναμία ελέγχου της onlineστοιχηματικής αγοράς στην Ελλάδα εξαιτίας του υφιστάμενου καθεστώτος της προσωρινής αδειοδότησης.
Υπενθυμίζεται πως στην τελευταία έκθεση πεπραγμένων (2015 – για το 2016 δεν υπάρχουν ακόμη επίσημα στοιχεία)) της ΕΕΕΠ αναφέρεται πως τα ακαθάριστα έσοδα (κύκλος εργασιών µείον τις αποδόσεις των παικτών) των 21, από τις 24 ιστοσελίδες του µεταβατικού καθεστώτος, ανήλθαν μόλις σε 116 εκατ.ευρώ. Από αυτά, το κράτος εισέπραξε (φόρος) 34,9 εκατ.ευρώ. Αναμένεται με ενδιαφέρον τι θα περιλαμβάνουν οι προωθούμενες ρυθμίσεις αναφορικά με το πλαίσιο αδειοδότησης, το τίμημα και την ισχύ των αδειών, το κατά πόσον θα υπάρξει black period (σ.σ. διακοπή λειτουργίας για τις υφιστάμενες ιστοσελίδες) ή όχι, και πως θα αντιμετωπιστούν οι αιτιάσεις του ΟΠΑΠ που έχει εγείρει το ζήτημα του αποκλειστικού δικαιώματος (μέχρι το 2020) στο online στοίχημα, βάση της σύμβασης με το Δημόσιο (“με κάθε πρόσφορο τρόπο”).
VLTs – Το σχέδιο νόμου που ήδη συζητείται στη Βουλή έχει ως στόχο τη λειτουργία μας μικρότερης και καλύτερα ελεγχόμενης αγοράς, με λιγότερα καταστήματα και παιγνιομηχανήματα, τη διοχέτευση της παικτικής δραστηριότητας σε νόμιμους και εποπτευόμενους παρόχους και τη καταπολέμηση του παράνομου τζόγου. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς τυχερών παιγνίων, τα παράνομα “live games” έχουν έσοδα της τάξης των 1.3 δισεκατομμυρίων ευρώ, από τα οποία δεν μπαίνει ούτε ένα ευρώ στα κρατικά ταμεία.
Όπως προκύπτει από τις εκθέσεις της ΕΕΕΠ και εκτιμήσεις της αγοράς, σήμερα λειτουργούν 65.000 με 100.000 παράνομες παιγνιομηχανές, που πραγματοποιούν ασύλληπτους τζίρους, χωρίς προστασία των παικτών και κανένα έλεγχο. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕΕΠ, από το 2005 έως το 2015, πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 18.000 παραβάσεις και κατασχέθηκαν περισσότερα από 5 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι οι παρεμβάσεις του υπουργείου Οικονομικών για τον κλάδο των παιγνιομηχανημάτων (VLTs) που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο που συζητήθηκε σήμερα στη Βουλή περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τη μείωση του συνολικού αριθμού των VLTs από 35.000 σε 25.000, παράλληλα με την αύξηση του μέγιστου αριθμού VLTs που μπορεί να εγκατασταθεί σε αποκλειστικά καταστήματα και πρακτορεία ΟΠΑΠ. Παράλληλα, αυξάνεται ο αριθμός των παιγνιομηχανών που μπορούν να εγκατασταθούν στα καταστήματα Play και πρακτορεία ΟΠΑΠ (50 και 15 κατά μέγιστο, αντιστοίχως).
Οι προωθούμενες παρεμβάσεις οδηγούν στη συνολική μείωση του αριθμού των καταστημάτων που πρόκειται να ανοίξουν (στο 1/3 της πρόβλεψης της σύμβασης του 2011), όσο και στον περιορισμό του βαθμού συγκέντρωσης τους στις αστικές περιοχές.
Πηγή: capital.gr